Unikum

Nyhetsbrev uke 46

Spennende samarbeid med Statnett, lærebedrift i gartnerfaget, julekort og smittevern. For en uke!

Denne uken vil vi innledningsvis skryte av et nytt og spennende samarbeid med ingen ringere enn Statnett. 

Som dere vet liker vi godt å løfte frem samarbeidspartnerne våre med ujevne mellomrom. Vi syns det er ekstra stas med samarbeid der vi i fellesskap kan nå samfunnsnyttige mål, og være en ressurs for dem som trenger det. Et slikt samarbeid har vi med Statnett og 24sju. 24sju er en av Kirkens Bymisjon virksomheter, der de jobber med de mest utsatte rusavhengige i Oslo sentrum. Her er fokus både hjelp til helseproblemer og sosial inkludering.
 
Hos Statnett har de tommere ganger enn ellers, nå som mange sitter på hjemmekontor. Samtidig lages det fortsatt mat i kantinen til de som er tilstede på kontoret. Noen ganger blir det rester når dagen er over, og her snakker vi mat i restaurant-kvalitet.
 
Kjøkkensjef Joakim Friis fikk dermed ideen om at her er stort potensiale for gode samarbeid – med mål om å redusere matsvinn og samtidig bidra med et godt måltid til noen av byens løse fugler. Samarbeidet går enkelt og greit ut på at Unikums transportavdeling henter mat hos Statnett, og leverer denne til 24sju. Enkelt, men ikke mindre fantastisk av den grunn.
 
Takk til Statnett for ideen, og for at vi får være med på dette viktige arbeidet.

Lærebedrift i gartnerfaget – hurra! 

I forrige uke kunne vi fortelle at Unikum er blitt godkjent lærebedrift i salgsfaget. Denne uken kan vi stolt fortelle at vi har avansert – og blitt godkjent som lærebedrift i gartnerfaget også! Opplæringen vil foregå på Bygdø Kongsgård, under kyndig veiledning fra opplæringsansvarlige der.

Vi gratulerer grønt-teamet, og er stolte av alt dere oppnår! 

Vi har julekortene du leter etter!

Denne uken har vi endelig fått julekort i butikken. Motivene på kortene er tegnet av våre tiltaksansatte og arbeidssøkere, og trykket i vårt eget digitaltrykkeri. Vi har både kort, og til og fra-lapper i koselig og unikt design!
 
For mange bedrifter er det også tid for å bestille julekort til kunder, samarbeidspartnere og ansatte. Hva med å gjøre årets julehilsen ekstra betydningsfull – ved å bestille fra oss i Unikum? På denne måten bidrar du til å skape viktige arbeidsplasser, og sørger for arbeidsoppgaver til mennesker som ellers ikke ville hatt en jobb å gå til.
 
Vi har konkurransedyktige priser og samfunnsnyttig produksjon. Vår transportavdeling kan også tilby miljøvennlig levering til en rimelig penge innenfor Oslo
 
Ta kontakt her for spørsmål og bestilling.

Smittevern hos Unikum

Hos oss er smittevern svært høyt på prioriteringslisten. Det er helt sentralt at vi overholder retningslinjer fra myndighetene, samtidig som vi legger opp til at tiltaksansatte og arbeidssøkere ikke går glipp av tiltaksaktivitet, eller mister arbeidsplassen sin ved at vi må redusere driften. Vi erfarte at nedstengingen i mars hadde store konsekvenser for flere av dem som er tilknyttet Unikum, så dette er naturligvis noe vi streber etter å unngå igjen. 

Her kan du se en oversikt over hvilke tiltak vi har iverksatt for våre ansatte, tiltaksansatte og arbeidssøkere:

  • Ekstra vask og desinfisering av flater, møterom etc.  
  • Egne smittevernsrutiner pr. arena med enkle beskrivelser av hensiktsmessig bruk av smittevernsutstyr, desinfisering av arbeidsplass, verktøy og annet utstyr.
    • Bruk av munnbind i arbeidssituasjoner der 1 meters avstand ikke er mulig å overholde. Alle står fritt til å benytte munnbind når de selv ønsker utover dette.
    • Tilpasninger av arbeidsplasser på alle arenaer for å sikre 1 meters avstand mellom de som er på jobb.
    • Alle har fast arbeidsplass for å unngå unødig forflytning i lokalene og berøring av flater.
    • Alle må vaske/sprite hendene før oppstart av arbeidsdagen, samt før og etter pauser. Opplæringsansvarlige minner på dette.
    • Vi har fjernet stoler i resepsjonen og pauserommet, samt merket sofaene. Det er satt en øvre grense på antall personer i alle møterom samt pauserom.
    • Endret tidspunkt for lunsj slik at belastingen på kantineområdet reduseres. Det spises i puljer, samt at møterom er booket for å spre folk til flere plasser. Oppfordring om å ta med lunsjen til pauserom, eller møterom som er booket i lunsjtid.
    • Tilstedeværelse av tiltaksansatte og arbeidssøkere er tilpasset slik at det ikke er for mange på jobb til samme tid.
    • Endrede åpningstider på de ulike arenaen for å sikre nok tid etter at tiltaksansatte har gått hjem til vask og forberedelse til neste arbeidsdag.
    • Ukentlige informasjonsmøter på hver internarena for å sikre repetisjon av samt oppdatert informasjon om smitteverntiltak.
    • Tiltaksansatte som er i risikogruppe eller bor med noen i risikogruppe innvilges permisjon dersom de selv ønsker det.
    • Tiltaksansatte som har feriedager til gode oppfordres til å ut disse nå.

Har du spørsmål om ivaretakelse av smittevern på Unikum? Ta kontakt her og vi svarer deg.

Vi ønsker alle en strålende helg. Ta vare!